دریچه منهول چیست:
دریچه منهول را می توانید به شکل یک ورق که قابلیت جابه جایی دارد در سطوح خیابان ها و پیاده رو ها مشاهده نمایید. این نوع از دریچه ها جهت پوشش بر بخش فوقانی منهول جهت جلوگیری از افتادن افراد ویا اجسام در داخل منهول مورد استفاده قرار می گیرد . استفاده از دریچه های منهول قدمتی به زمان پیش از میلاد مسیح دارد که رم باستان مورد استفاده قرار می گرفته است .
جنس دریچه های منهول اغلب از چدن، بتن، کامپوزیت، نانوکامپوزیت و… می باشد. دریچه های منهول از جمس چدن و بتن با وزن زیاد تولید می شوند و این امر موجب شده است که استفاده از این نوع از دریچه های منهول منسوخ شوند ولی هنوز هم به دلیل شرایط خاصی که دارند در دستور کار بسیاری از مصرف کننده ها قرار می گیرد .
دریچه منهول یکی از پر استفاده ترین اصالات فاضلابی در جهان می باشد
دریچه های منهول پلی اتیلن و دریچه های منهول کامپوزیت و دریچه های منهول نانوکامپوزیت نوع جدیدی از دریچه های منهول می باشند که توانسته اند جایگزین مناسبی برای دریچه های منهول چدنی و بتنی باشند دریچه های منهول می تواند به اشکال مختلف و با کاربرد های گوناگون تولید شوند، از جمله این دریچه ها می توان به دریچه منهول دایره ای، دریچه منهول مربعی، دریچه منهول مستطیلی اشاره کرد
استاندارد های دریچه منهول به شرح زیر است :
1 | ASTM D 543 | استاندارد مقاوم به مواد شیمیایی |
2 | ASTM D 638:2003 | استاندارد خصوصیات کششی |
3 | ASTM D 790:2003 | استاندارد انعطاف پذیری |
4 | ASTM D2583:1994 | استاندارد سختی سنجی |
5 | ASTM D635:2003 | استاندارد اشتعال پذیری |
6 | ASTM D570:1994 | استاندارد جذب آب |
7 | ASTM D1501:1994 | استاندارد تابش آب |
گروه 1 | مناطقی که تنها عابر پیاده و دوچرخه تردد می کنند | کلاس A15 | تحمل بار ( KN) 15 | تحمل بار ( LBF) 3375 |
گروه 2 | پیاده رو ها و پارکینگ ها | کلاس B 125 | تحمل بار ( KN) 125 | تحمل بار ( LBF) 28100 |
گروه 3 | درپوش نصب شده بر روی مجاری آب حاشیه جاده ها | کلاس C 250 | تحمل بار ( KN) 250 | تحمل بار ( LBF) 56200 |
گروه 4 | توقف گاه ها و حاشیه جاده های تردد وسائل نقلیه سنگین | کلاس D400 | تحمل بار ( KN) 400 | تحمل بار ( LBF) 89925 |
گروه 5 | مناطق تردد وسائل فوق سنگین مانند اسکله ها و فرود کاه ها | کلاس E600 | تحمل بار ( KN) 600 | تحمل بار ( LBF) 134885 |